zpět
KOBLIHA, František - ADÁMEK, Rudolf - VÁCHAL, Josef: EX LIBRIS JAROSLAV MACHAČ, FR. SKŘIVAN, DR. J. ŠIMÁNEK.
Technika: Dřevoryty na papíře.
Obrazová plocha: 100 x 46, 110 x 68 a 95 x 45 mm.
List: 236 x 316 mm.
Dřevoryt Fr. Koblihy a R. Adámka signován v tiskové ploše.
Značeno Veraikon, grafická edice, příloha 5, ročník 1, 1912.
Volný list. - Intaktní. Sběratelský stav.
<ID:GUEXL85303> Cena: 900,- Kč
František Kobliha (17. listopad 1877, Praha, Rakousko-Uhersko - 12. prosinec 1962, Praha, Československo)
Ilustrátor, grafik, malíř, typograf.
Studia: 1896 - 1899, UMPRUM, Praha; 1901 - 1905, AVU, Praha.
Vybraná členství: od roku 1910 Sursum, od roku 1923 SČUG Hollar.
Vybrané samostatné výstavy: 1917, Soubor grafiky, Krasoumná jednota, Rudolfinum Praha; 1943, Květiny a balady, Posova galerie, Praha; 1970, Výběr grafiky, Hollar, Praha; 1970, Soubor grafiky, Galleria dell´Incisione, Milán; 1973, Výběr z životního díla (1877-1962), Hradec Králové; 1990, Grafika, GMU Roudnice nad Labem.
Vybrané kolektivní výstavy: 1910, I. výstava Sursum; 1923 - 1943, členské výstavy Hollar; 1922, Cleveland Museum of Art; 1928, 16. bienále, Benátky; 1931, Výstava Hollara, Tokio; 1966, Česká secese, AJG Hluboká n. Vltavou, MG Brno; 1970, Grafica simbolista cecoslovacca, Galleria Michelucci Florencie; 1974, Česká kresba přelomu stol. GVU Hradec Králové; 1993, Vergangene Zukunft, Künstlerhaus, Vídeň; 1994, NG Praha.
Vybraná zastoupení ve sbírkách: NG, GHMP, PNP Praha.
Vybraná literatura: Petr Wittlich: Česká secese, 1982; Nová encyklopedie českého výtvarného umění, Academia, 1995.

Rudolf Adámek (9. květen 1882, Kutná Hora, Rakousko-Uhersko - 1. březen 1953, Praha, Československo)
Ilustrátor, grafik, malíř, typograf, restaurátor.
Studia: 1898 - 1904, Akademie výtvarných umění, Praha, prof. František Ženíšek.
Členství: Umělecké sdružení Sursum, Spolek výtvarných umělců Myslbek.
Samostatné výstavy: 1995, Rudolf Adámek, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem; Rudolf Adámek, Galerie moderního umění v Hradci Králové; 2008, Rudolf Adámek 1882 - 1953: Obrazy - grafika - ilustrace, Vlašský dvůr, Kutná Hora.
Vybrané kolektivní výstavy: Množství společných výstav od roku 1930.
Vybraná zastoupení ve sbírkách: Galerie moderního umění v Hradci Králové; Oblastní galerie v Liberci; Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě.
Vybraná literatura: 1955, dodatky ke slovníku československých výtvarných umělců; 1993, Nový slovník československých výtvarných umělců (I. díl; A - K); 1994, Nový slovník československých výtvarných umělců (Dodatky); 1995, Nová encyklopedie českého výtvarného umění (A-M); 1998, Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 1997 (I. A - Č).

Josef Váchal (23. září 1884, Milavčice u Domažlic, Rakousko-Uhersko - 10. květen 1969, Studeňany, Československo)
Malíř, grafik, řezbář, typograf, spisovatel, básník, ...
... Tvorba Josefa Váchala je příznačná komplexností, jíž projevil problematiku své generace v úhrnnosti a do takových důsledků, že se zdá být jednou z nejautentičtějších hodnot českého moderního umění. Druhou tváří tohoto těžce vykupovaného gesta je výrazové napětí v střetání nejrůznější podob tvorby a pronikajících se aktivit, v přesazích mnohosti idejí a výtvarných formulací. Jeho součástí je exprese spolu s přehodnocováním a deformacemi starých představ, příznačnými i pro ostatní příslušníky druhé symbolistní generace, které vedou i ke změnám vnitřní obrazové struktury.
U Váchala byla primitivní vyjadřovací faktura od počátku spojena s výrazem niterných tlaků, obrazově vyjádřených nejplněji v ambivalentních zobrazeních, kde vize je stejně tak zjevením jako karikaturou,... ...Tendence k expresivnímu shrnování vize se však ve Váchalově tvorbě projevila nejplněji v rozměrech celého díla a je patrná v mezioborových řešeních a ve vztahu k materiálům, nejhlouběji snad v knize. Kniha se mu stává objektem totální tvůrčí intence i médiem shrnujícím nejrůznorodější složky do celku, jímž překračuje dobové chápání ideje krásné knihy v nové knižní koncepci,...
...Váchalovo dílo, jež svými počátky přichází do kontaktu s úsilím druhé generace českého výtvarného symbolismu, je zároveň završením secesní revolty expresí i naznačením jejího překročení vždy tam, kde se bezohledně vyjadřuje jazykem, jehož interpretace je někdy stěží postižitelná z pozic klasicky chápaného umění. Tím se autor dostává do konfliktů nejen se společností, ale i se svými vlastními východisky, kdy mu už nezáleží na formě vyjádření či na užití prostředků, ale na tom, aby se cele vydal vlastnímu dílu, ...
In: úvodní text
Prof. PhDr. Miloš Šejn. Josef Váchal. Dílo. Roudnice nad Labem, GVU, 1984.